کد خبر: ۸۸۳۰۷
تاریخ انتشار: ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۵۵
گروه استان‌ها ـ مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی خراسان رضوی گفت:در سال ۱۴۰۰ در نتیجه خدمات مراکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی استان ۲۵ هزار و ۹۷۵ نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند شده و از تولد ۶۰۰ کودک معلول نیز پیشگیری شده است.
سال گذشته از ولادت ۶۰۰ کودک معلول در استان خراسان رضوی پیشگیری شد

نرگس ژیان عابد در گفت‌وگو با آرانيوز  در مشهدمقدس اظهارداشت:18 مرکز مشاوره ژنتیک در استان خراسان رضوی تحت نظارت بهزیستی استان، به متقاضیان، مشاوره و خدمات علمی در زمینه بیماری‌های ژنتیک و مادرزادی ارائه می‌کنند.

وی افزود:در نتیجه خدمات این مراکز به متقاضیان، سالانه از تولد دست کم 250 کودک معلول به جامعه پیشگیری می‌شود. خوشبختانه با کمک خیرین و دانشوران دلسوز استان، اکنون از نظر سطح علمی و دانش ژنتیک، در جایگاه خوبی در کشور قرار گرفته‌ایم و بسیاری از آزمایش‌های ژنتیک نیز در استان قابل انجام است.

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان خراسان رضوی عنوان کرد: توصیه ما این است که تمام جوانانی که مایل به ازدواج هستند حتما پیش از ازدواج و قبل از اقدام به بارداری، مشاوره ژنتیک داشته باشند تا از جنبه سلامت و بیماری فرزندان آینده‌ خود، اطمینان پیدا کنند.

مکانیزم تحصیل رایگان در دانشگاه آزاد/ خطر "مهاجرت تیمی نخبگان" و خروج ذخایر ژنتیک را جدی بگیریم/ دانشگاه آزاد تا 5 سال آینده انتخاب اول نخبگان می‌شود
وی عنوان‌کرد: در سال 1400 در نتیجه خدمات مراکز مشاوره تحت پوشش بهزیستی استان 25 هزار و 975 نفر از خدمات این مراکز بهره‌مند شده و از تولد 600 کودک معلول نیز پیشگیری شده است.

ژیان عابد گفت: برنامه شناسنامه ژنتیک برای اقشار تحت پوشش بهزیستی نیز در سطح خانواده‌های 5 تا 2 معلولی پایان یافته و خانواده‌های 2 و یک معلولی هم تحت بررسی ژنتیکی قرار دارند که امیدواریم تا پایان امسال، شناسنامه ژنتیک افراد دارای معلولیت استان، کامل شود.

مسئول پیشگیری از معلولیت‌های بهزیستی استان خراسان رضوی خاطرنشان کرد: یارانه ویزیت برای مددجویان بهزیستی به صورت کامل پرداخت می‌شود و هزینه‌ آزمایش‌های ژنتیک با تأیید مرکز و رئیس شهرستان، کاملا رایگان است و هزینه‌ آزمایش‌ها برای خانواده‌های کم‌توان که تحت پوشش بهزیستی نیستند نیز در صورت تأیید مددکار و بهزیستی شهرستان، مشمول تخفیف ویژه است.

 

نظرشما
پربازدیدها
آخرین اخبار